Niets is wat het lijkt bij Mind Mystery

Vanaf januari 2024 biedt Mind Mystery een nieuw lespakket aan voor groepen 7 en 8 van de basisschool. Bij dit lespakket ervaren leerlingen op een leuke en speelse manier hoe het is om de wereld door de bril van een ander te bekijken. Hierdoor wordt vermaak gecombineerd met sociaal emotionele ontwikkeling. In het lespakket ontvang je een compleet draaiboek voor in de klas, een Mind Mystery Box gevuld met spellen en opdrachten, een bezoek aan Mind Mystery voor een les op locatie én een tof aandenken voor de hele klas.
Luidspreker met bloem bij Mind Mystery.
3d brillen in het museum van Mind Mystery.

Focus op sociaal emotionele ontwikkeling

In dit lespakket focussen we op het ontdekken van diverse perspectieven. Hoe doen we dit? Door kinderen te leren dat ieder zijn eigen waarheid heeft. Doormiddel van onder meer optische illusies wordt het voor kinderen duidelijk dat er in iedere situatie verschillende perspectieven zijn. Vanuit verschillende perspectieven ontdek je wat jouw standpunt is, dat je voor jouw eigen standpunt durft te gaan én het luisteren naar en accepteren van standpunten van anderen.

Loop door de Vortex van Mind Mystery.

Leerdoelen

Kinderen leren over de relatie tussen zintuigen, waarnemen en een standpunt vormen. Hierbij ervaren zij dat niet alles is wat het lijkt en ontwikkelen een kritische blik ten opzichte van deze standpunten. Ze maken kennis met verschillende standpunten en waarheden en leren zich hiervoor open te stellen. Door het gesprek hierover aan te gaan, leren kinderen dat zij voor hun eigen standpunt mogen staan en dit mogen verdedigen, maar dat anderen dat ook mogen. Hierdoor leren zij zichzelf en anderen spiegelen en dat iedereen anders is en mag zijn.

Het is natuurlijk mogelijk dat er ook gevoelens van schaamte aan bod komen, omdat de een, de ander bijvoorbeeld overtuigt van zijn standpunt. Daarom leren de kinderen ook hoe ze deze gevoelens van schaamte kunnen omzetten in trots. Trots zijn om bijvoorbeeld weer iets nieuws geleerd te hebben.

Opbouw lespakket

De opbouw van het lespakket bestaat uit drie onderdelen. Met de Mystery Box wordt in de klas gestart met een introductieles. Aan de hand van een eenvoudige instructie kan de leerkracht deze les zelf geven. De leerlingen ontdekken tijdens deze les diverse perspectieven, standpunten en hun persoonlijke referentiekader.

Het tweede onderdeel is een bezoek aan Mind Mystery. Aan de hand van deze les op locatie ervaren de leerlingen hoe zintuigen werken en wat de invloed van zintuigen op hun waarneming is en dat zintuigen je ook kunnen foppen!

Door de opdrachten die tijdens deze les worden uitgevoerd, leren zij zich ook spiegelen aan anderen, waardoor de bewustwording van eigen standpunten en waarheden wordt gerealiseerd.

Het derde onderdeel is de evaluatieles in de klas die door de leerkracht wordt geleid. Aan de hand van opdrachten uit de Mystery Box ontdekken kinderen wat hun eigen standpunt of waarheid is, delen dit met elkaar en accepteren de diverse waarheden.

Oneindige maze bij Mind Mystery.

Meer informatie over ons educatie programma?

"*" geeft vereiste velden aan

Ontdek jouw eigen waarheid

Ben je geïnteresseerd in het lespakket van Mind Mystery? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je graag meer over dit speelse lespakket. Je kunt contact met ons opnemen door het contactformulier in te vullen of te bellen naar +31 (0)77 208 60 88. Ben je geïnteresseerd en wil je graag meedenken over het project? Ook dan kun je via bovenstaande kanalen contact met ons opnemen

Illusie oneindig bij Mind Mystery